SH
i
Sirkus Holtebrekk
SIRKUS HOLTEBREKK av Tone Nyhuus og Kaja Brun – Publisert i Steinerbladet nr 4/2023
MED SIRKUS PÅ TIMEPLANEN I 30 ÅR
For 30 år siden fødtes ideen om å lage en felles sirkusforestilling på skolen. Tanken var å lage et nysirkus som hele bygda kunne komme å se på. Vi leide inn Cirkus Sibylla og fikk i mange år god hjelp av Carl Olsen og Ivanir Sibylla Hasson. Vi hadde ekte sirkustelt og et ekte blåseorkester, og forestillingene gikk for fulle telt! Etter noen år med god opplæring fra Cirkus Sibylla, var vi klare for å stå på egne ben.

Sirkustelt
Teltet forsvant etter hvert, til fordel for innendørs arrangement i hallen vår. På magisk vis blir den omgjort til sirkusmanesje hver vår. Da er det alltid ungdomsskoleforeldrene og 9. klasse som har oppgaven med å gjøre denne forvandlingen. Det er mye rigging som skal til. Først og fremst skal hele hallen få teppegulv, tribuner monteres, røde fløyelsstoler hentes og settes på plass, og lys og lyd skal rigges.
På selve forestillingsdagene står ungdomsskoleforeldrene for salg av kaker, mat og popcorn. Det er også deres jobb, sammen med lærerne, å rigge alt ned etter endt forestilling.
Vi har tre forestillinger, der den ene er vår generalprøve på fredag formiddag. I mange år inngikk denne i programmet til den kulturelle skolesekken og alle kommunens 3.-klassinger var publikum. Covid-19 satte en stopper for dette, men vi håper å få det opp å gå igjen.

Manesjen
I etterkant av forestillinger har vi opplevd at flere barn har begynt på skolen vår. Da ordføreren var gjest i fjor, kunne hun fortelle at hun hadde hørt om sirkus Holtebrekk i mange år, og mange av bygdas innbyggere kommer tilbake år etter år.
Hvert år velges en sirkuskomité i kollegiet, og det har vært vanlig med tre ildsjeler i komiteen.
Noen ganger har tema vært diskutert på fellesmøter, andre ganger har sirkuskomiteen valgt tema. Ofte har vi valgt et skuespill som den røde tråden i sirkuset.

(C)FINN DALE IVERSEN
De første årene ble forestillingen satt sammen helt på slutten av uken og da kom det ofte en slags historie frem. Nå er det blitt sånn at 10. klasses årlige skuespill blir innlemmet i forestillingen. Da har de dramaperiode i forkant av sirkusuken, hvor de øver på stykket som er valgt for året. Da har som regel også sirkuskomiteen jobbet med regien av hele forestillingen i forkant og sett for seg hvor de forskjellige sirkusinnslagene skal komme inn.
I løpet av høstsemesteret kommer sirkuskomiteen på plass og tema diskuteres og bestemmes. Det er viktig at hele kollegiet tidlig får en bevissthet på dette, sånn at den fremtidige forestillingen kan ligge og godgjøre seg i alles hoder. Når høstsemesteret er over, julen vel overstått og vi aner at det blir vår dette året også, setter sirkuskomiteen i gang for fullt.
Sirkus blir et fast punkt på kollegiemøtene der tanker og ideer luftes. Idémyldringen inspirerer og fører til mange gode forslag. Noen høytsvevende, som kanskje ikke blir noe av, men som tenner en gnist. Noen basert på tidligere erfaringer, som det er fint å bli minnet på igjen. Vi sjekker evalueringene fra fjoråret og minner hverandre på hva det var vi måtte endre, forsterke og ta videre.
Vi har noen aktiviteter som har blitt mer eller mindre faste, og nå er tiden inne for at lærere velger sin sirkusaktivitet.
Opp gjennom årene har vi hatt aktiviteter som: ildgruppe, sjonglering, balanseball, trylling, klovnerier, turn, dans, parkour, musikkgruppe, tissue, rockering, etthjulsykkel, flower sticks, diabolo, stokker, kjepphest, skuespill, sminke, kostymer, rekvisitter, lyd og lys.
Første klasse har alltid et nummer med sine kjepphester og innleder med dette sin aktivitet som skolebarn. Hos oss er de så heldige å fortsatt ha sitt første skoleår i barnehagens lokaler.

Poi
Hvert år leier vi inn noen profesjonelle instruktører. De kan for eksempel ha ansvar for tissue, turn, ild, parkour eller diabolo. Ofte har vi også hyret inn tidligere elever som har hatt en lidenskap for sirkus og blitt gode på sitt felt.
I dag har vi sirkus på timeplanen som valgfagaktivitet. Denne drives av Severin Romer Iversen, tidligere elev, som har vært med oss i sirkusprosessen på forskjellige måter i mange år. Dette er et veldig populært valgfagønske.
Grunnen til at vi leier inn noen profesjonelle hvert år, er at både elever og voksne skal bli inspirerte. Vi lærere gjør så godt vi kan og mange av oss begynner å bli litt drevne, men vi er tross alt “bare” lærere…
Når gruppeaktivitetene er bestemt, og da ofte i samarbeid med komiteen som allerede har sett for seg hva som trengs, kan hver enkelt fortsette sitt eget tankearbeid.
Det første på programmet er å introdusere temaet for elevene på skolen. Det er stor spenning rundt dette, spesielt blant ungdomsskoleelevene. Skolens elever kommer ofte med evalueringer og ønsker i forkant, og erfaringsmessig har ungdommene ofte klare formeninger om hva slags tema vi skal velge.
Rundt påsketider samler vi hele skolen for å presentere temaet. Dette gjøres ofte på en inspirerende og morsom måte, med kostymer og en kortversjon av fortellingen.

Tissue (Aerial Silk) Foto: Rune Fimland
Frem til selve sirkusuka begynner, jobber komiteen med all organiseringen. Elevene skal velge grupper og fordeles på sine første-, andre- eller tredjevalg. Dagsrytmen og inspeksjonene skal settes, rom skal fordeles og avtaler med instruktører skal skrives. Aviser skal kontaktes og innbydelser til noen utvalgte, skal sendes. Lærerne som er gruppeledere må sørge for at de har det de trenger. Det kan for eksempel være parafin til ildgruppa, sjongleringsballer til sjongleringsgruppa, nok glitter til sminkegruppa eller tekniske ting til lys og lyd.
Når det er to uker igjen av skoleåret, starter vår sirkusuke. Da er vimplene på plass, elevene har fått e-post fra sin gruppeleder og alle samles i hallen for kick off. Programmet for uken er satt og alle har fått sin tilmålte tid på scenen i løpet av de snaue seks dagene som øvelsene pågår.
Viktige beskjeder blir videreformidlet, instruktørene har en oppvisning og sirkuskomiteen presenterer dagen. Årets sirkusuke er i gang!
Skolen myldrer, det øves i hver krik og krok. Ild, diabolo, flower sticks og sykler om hverandre ute. Turnmatter, balanseballer, tryllekunster, sminke og kostyme på sine plasser inne. Det kan virke som et salig kaos, og det er det vel også i starten av denne prosessen. Noen er misfornøyde med sitt gruppevalg og får, etter nøye avveining, bytte gruppe. Noen er helt ferske og synes denne første dagen er litt skummel, mens andre, ja, de fleste, har ventet lengselsfullt på denne uken et helt år.
Hver dag etter skoletid møtes vi voksne til møte, der vi går igjennom små og store spørsmål. Hvordan går det på hver gruppe, fungerte det at Hans byttet fra stokker til parkour, fant Lise ut av det med sin gruppe, kan musikkgruppa lage et nummer til dansescenen, har turngruppa nok plass å øve på, når skal skuespillerne få øvet på replikkene, hva tenker vi angående sminke og kostyme i tredje scene – og sånn går uka.

Det bobler over
Vi møtes hver dag i fellesskap og starter sirkusdagen. Gruppene øver hver for seg og sirkuskomiteen fletter alt inn i skuespillet etter hvert som hver gruppe kommer til hallen for å øve på sitt nummer. Dette er en spesielt krevende uke for 10. Klasse, som må være på hele tiden.
Vi avslutter dagen med å møtes i hallen igjen, og da er det rom for at gruppene kan vise frem noe de har øvet på gjennom dagen. Dette er alltid populært, og disse ettermiddagsøktene blir alltid fylt til randen.
Salen blir mer og mer omgjort til sirkusmanesje for hver dag som går, og stemningen øker.
Midtveis i prosessen råder det ofte en «dette kommer aldri til å gå»-stemning, men det løser seg alltid!
Fredag morgen, én uke etter at alt startet, kommer våre 120 elever på skolen, klare for sminke, kostymeskift og forestillinger. Generalprøven er den aller første gangen alle bitene i puslespillet settes sammen. «Wow! Var det sånn det ble? Så bra!»

Ringer og solosang
Deretter er vi klare for to forestillinger til, fredag kveld og lørdag. Sirkusmanesjen er klar, spenningen dirrer i luften, popcornkøen vokser, skuespillerne gjør pusteøvelser på bakrommet, sminkerommet eksploderer av aktivitet, lydgjengen tar en siste sjekk og sirkuskomiteen biter negler og sjekker rekvisittene for n-te gang. Endelig er det klart for årets Sirkus Holtebrekk!
Vi opplever at den pedagogiske gevinsten er enorm. Det er mange elever som får skinne litt ekstra, spesielt de elevene som kanskje ikke alltid trives like godt i den vanlige klasseromssituasjonen. Det å blande elevene så de kan heie og støtte hverandre. Det å oppleve å være en del av noe så stort og fantastisk, gir uforglemmelige minner for livet.
Det skal sies at dette er en voldsom måte å avslutte et skoleår på, vi er alle slitne, ja nærmest helt utslitte! Men det er også en flott avslutning. Alle kan ta ferie med suksess i kroppen, med ny mestring og nye venner på tvers av klassetrinn. Vi tar ferie med en fellesskapsfølelse, med en god opplevelse av at vi hører sammen.

Ildgruppa er alltid populær
Videoopptak av sirkusforstillingen 2017 – Jorden vår: